ישראל בהרב: ״האכזבה ביבשה מביצועי חיל האוויר, פעמיים באוקטובר, ב-1973 וב-2023, נובעת ברובה משיטחיות ואף משרלטנות״
לפני 120 שנה המריאו האחים רייט לטיסתם הראשונה, מחוללת המהפכה באנושות בכלל ובצבא בפרט. 60 שנה אחר כך התגייס לחיל האוויר הישראלי נער מקיבוץ שדות ים ומצא את עצמו משתתף בסיפור הגדול של הזרוע החשובה ביותר בצה״ל, בתקופת השיא של המטוס המאוייש, הנראית כיום מתקרבת לסיומה.
העשור הראשון לשירותו של תת-אלוף במילואים ישראל בהרב במערך הקרב של חיל האוויר היה הנדבך המרכזי בעיצוב המהות והמורשת של החיל. אלה שנות העברת הסטיק מעזר ויצמן למוטי הוד לבני פלד, שנות קרבות האוויר עם מטוסי אויב מ-1966 דרך ששת הימים וההתשה ליום הכיפורים, שנות המיראז׳ והפנטום. במחצית השנייה של עשור זה היה בהרב לאלוף כפול וחצי של הפלות – תריסר מיג 21.
בשיחה ראשונה משתיים עם אמיר אורן ב״אפרכסת״ מספר בהרב על ילדותו בקיבוץ שבסמוך לקיסריה, על משיכתו למטוסי הקרב, על ההתנסות המפרכת בפעילויות הימיות ועל ראשית התקדמותו באוויר כפרח-טיס (״הייתי די גבולי״) וכ״תרנגול צעיר״ עם כנפיים. תיאור מפורט, מלווה בהסברים מקצועיים מאירי עיניים לחידושים שהציע ושנתקלו בהתנגדות שמרנית עד שהוכחו כיעילים, מופיע בספרו ״בין רקיע לארץ״ (בהוצאת ספרי ניב).
בין שדות ים ומרחבי אוויר נחשף בהרב כקצין-לוחם יצירתי, נחוש ודעתן, המסרב לקבל בצייתנות עמדות של בכירים ממנו, גם במחיר פגיעה בקידומו. כך בהיותו סרן בטייסת 101 וכך – כפי שיתאר בשיחה השנייה – כאל״מ במטה חיל האוויר שהצביע על המשמעות ההרסנית של דבקות הפיקוד והפוליטיקאים בתוכנית המטוס ״לביא״.
הפקה : איתמר אורן
אולפן: עדי זקס, קמילה פאס פבסנר
נוצר באולפני ProCast, רשת הסכת/אור אליעז, שביל המרץ, תל אביב