יוסי דסקל: ״חודשיים לפני המלחמה אמר בכיר באמ״ן/מחקר לקבוצת ותיקי המודיעין, ׳אני יודע על חמאס יותר ממה שחמאס יודע על עצמו׳.״
שלושה שבועות לפני מלחמת יום הכיפורים הגיע סג״מ טרי למחלקת המודיעין בפיקוד הצפון. הקצין בן ה-20, בוגר פנימייה צבאית שנאלץ לוותר על קורס-טיס ומסלולים קרביים בגלל אסון במשפחתו, מצא עצמו חווה את המתיחות מול סוריה, את הכוננות – בגולן יותר מאשר במטכ״ל – שהכעיסה את צמרת אמ״ן, את המלחמה ואת מותם או פציעתם של רבים מבני מחזורו.
זה היה שיעור שהסג״מ, לימים אל״מ, לא שכח, אך ב-7 באוקטובר התברר ליוסי דסקל ולבני דורו שהמחזורים החדשים בצה״ל ובתוכו באמ״ן לא היטיבו לשנן, מתחת לסיסמאות שבכותרות.
בשיחה עם אמיר אורן ב״אפרכסת״ מספר יוסי דסקל על תקופת ההכנות למלחמת לבנון, כולל יחסי ראש אמ״ן יהושע שגיא עם פטרונו, שר הבטחון שרון, ועם המוסד שהתאהב בפלנגות; על הסתייגותו מהשימוש הנפוץ מדי בהתנקשויות; על רשלנותו היקרה של נתניהו בפרשת מנהרת הכותל; ועל ועדת דורון אלמוג לבדיקת ההתרעה המודיעינית והדריכות המיבצעית באוגדת גל הירש, ב-2006.
דסקל מתגעגע לצניעות ולספקנות ונד לקציני מודיעין יהירים, שאינם מאמינים שאויב ערבי מסוגל להפתיע צבא ישראלי ולצלוח את תעלת סואץ – או את הגבול הממוכשל בעזה. נדרש, הוא אומר, שינוי יסודי במבנה המערכת המודיעינית הממלכתית, בצבא ומחוצה לו, וגם בהכשרת קציני המחקר, החסרים התחככות בשדה, בחטיבות ובאוגדות.
בתום שירותו באמ״ן, שבמסגרתו כיהן גם כנספח צבאי בארבע מדינות באירופה, ייצג דסקל את יצרנית התחבורה והתעופה הקנדית ״בומברדייה״, ספקית חשובה לרכבת ישראל. בין מסקנותיו העגומות מההתייחסות הממשלתית לתחבורה הציבורית: אילו השכילו השרים (והשרות) לפעול נכון יותר, מהר יותר, היו נחסכים לא רק מיליארדי שקלים ושנים רבות של כבישים פקוקים, אלא גם חייהם של אלפי ישראלים, כי תאונות דרכים קוטלות יותר ממלחמות ומפיגועים.
אולפן: קמילה פאס פבסנר, אורי אנוליק
נוצר באולפני ProCast/אור אליעז, שביל המרץ 4, תל אביב