אמיר השכל: ״בישראל כמו באירופה בתקופת השואה, רבים מדי עומדים מהצד. קשה מאד להשתחרר מהגלותיות״
כשאמיר השכל נעצר לראשונה, הופתע רכז המודיעין בכלא הדרים לגלות שלפניו תת-אלוף, ומה עוד טייס בחיל-האוויר. הסוהר, חובב מטוסים, הגיב על הגילוי בשידרוג השכל לתא נוח יותר, אם גם לא פחות משעמם.
מאז נעצר השכל במחאות ובהפגנות שוב ושוב, עוד תשע פעמים, כך שאם כל 10 מעצרים מזכים את קורבנם במעצר נוסף חינם, התא״ל בדימוס כבר יכול לצפות לו בקרוב – ולא שהמעצרים כולם לא היו חינם, נטולי עילה מוצדקת.
בשיחה עם אמיר אורן ב״אפרכסת״ מתווה השכל את מסלולו משלושה עשורים במדים מכונפים לחקר שואת יהדות אירופה ומשם לפעילות עיקשת במחאות נגד נתניהו וממשלתו. הרקע: הסתייגות ממדיניות נתניהו, תיפקודו והשחיתות שמייחסות לו המשטרה והתביעה.
השכל היה טייס תובלה, מפקד טייסות ובסיסים (שדה דב ולוד) וראש להק כוח אדם. בתפקידו כרלכ״א, תחת פיקודו של דני חלוץ, השיק את תוכנית הפיכתו של קורס-הטיס לאקדמיה אווירית המעניקה לבוגרי שלוש שנותיה תואר ראשון, בנוסף לכנפיים ולדרגות סגן.
כפעיל מחאה נרתע השכל מיומרת מנהיגות; הוא אינו מאתר בעצמו יכולת לסחוף אחריו את המשתכנעים מדבריו. די לו בהתמדה בפעילותו רבת-השנים, בכל מזג אוויר, ביום ובלילה – בעצם, כמו בחיל האוויר. מדבריו הכנים נובע שלא כל מי שנושא שלט ״לך!״ הוא בן-דמותו הישראלי של לך ולנסה.
הוא מבחין בין המשטרות המחוזיות השונות שפיזרו את חבריו ואותו בהפגנות. קצת גם איבד מתמימותו. כשנעצר לראשונה, נאזק. לאחר יומיים, בדרך להארכת מעצר בבית המשפט, ויתר מפקד המשימה על האזיקים. השכל דימה לאבחן אצל השוטר זיק של אנושיות. כשהתעכבו בכביש לתיאום עם קצין אחר, התחוור להשכל שהמשטרה לא רצתה שצלמי העיתונות יתעדו את המוחים באזיקים.
מעל לכל מחשיב השכל את הדוגמה האישית. על כן אינו מוותר ואינו מרפה. ההישג שאליו חותרת המחאה, שמונה חודשים לאחר ה-7 באוקטובר: הקדמת הבחירות לכנסת, שבעקבותיהן תיכון ממשלה חדשה. אז, אולי, ינוח התא״ל המפגין בן ה-70.
הפקה : איתמר אורן
אולפן: קמילה פאס פבסנר
נוצר באולפני ProCast, רשת הסכת/אור אליעז, שביל המרץ, תל אביב