בייגה שוחט: כשברק ביקש ממני למנות את יעקב נאמן לנגיד, שמתי את המפתחות #20

אברהם בייגה שוחט היה שר האוצר תחת 3 ראשי ממשלה ויו״ר וועדת הכספים במשך 6 שנים. ממקימי ׳ערד׳. עמד בראשה במשך למעלה משני עשורים. נשוי לתמה, בתו של ראש הממשלה המנוח לוי אשכול.

״אני פרשתי בהגיעי לגיל 70 בלב שלם. אחרי 22 שנה בערד. הייתי בשלטון המקומי. אחרי זה בכנסת מתוך 18 שנים הייתי יו״ר וועדת הכספים ושר אוצר תחת 3 ראשי ממשלה. בגיל 70 גם חשבתי שזה מספיק, וגם זה כבר לא היה אותו דבר. הדברים השתנו. גם היום יש אנשים טובים ופחות טובים, אבל כשאני מסתכל איך מתנהלים הדברים גם בצד של המימד האישי והתקשורת הבלתי פוסקת והחובה כל רגע להיכנס לרשת ולהגיד משהו. זה לא היה כבר בשבילי. וועדת הכספים בזמני עבדה 4 ימים בשבוע באופן רגיל, ובחודשיים של דיוני תקציב היא עבדה 5 ימים בשבוע. היום עובדים 3 ימים והכל חפיף, הכל מהיר, לא דנים חודשיים בתקציב ושנתיים אין תקציב, אתה חי בעולם אחר שככל הנראה הוא כבר לא התאים לי״.

״אני זוכר את הלילה ההוא, בבלפור אצל אהוד ברק, מתישהו בין אוגוסט לאוקטובר 2000, היינו חמישה אנשים בחדר, היה אהוד, חיים רמון ויוסי ביילין, פואד ואני. היינו צריכים להחזיר לאריק תשובה אם אהוד הולך איתו או לא. בחצות אהוד אמר כל אחד יגיד את דעתו. פואד ואני אמרנו תלך עם אריק, חיים ויוסי אמרו אל תלך. היו בחירות, אריק ניצח, אהוד פרש. כעבור שנה, נפגשתי עם אהוד לאיזה שיחה, שאלתי את אהוד: למה לא הלכת איתו? הוא אמר לי תשמע: ׳הרגשתי מחויבות עצומה גם לכל השמאל הישראלי שהלך איתו והיו שוחטים אותי ודבר שני היה לי גם מחויבות לראש ממשלת בריטניה וגרמניה, שרצו שיהיה התקדמות והיה ברור שאם אריק נכנס, התהליך המדיני נפסק וזה יהיה עידן חדש. לפני חודש הוא התראיין ל׳ידיעות אחרונות׳ והוא אמר שהוא טעה בהחלטה הזאת״.

״בשנת 60-61 היה פיחות ענק. הלוואות שלקחו אז למשכנתאות היו בחלקן הגדול דולריות. הייתה לנו דירה בחיפה. אני הייתי אז סטודנט בטכניון. היינו שלושה במטבח, אשכול תמה ואני. אשכול אמר לנו: ׳תשמעו אני צריך ללכת לרדיו, ותקשיבו לרדיו׳. לא אומר מילה. אנחנו היינו בין הנדפקים הגדולים. יום שישי הבנקים כבר סגורים, זה סוד, אנחנו יושבים במטבח. אשכול לא אומר מילה. כשהייתי בערד בצוות ההקמה, אשכול היה שר האוצר. אני הייתי מהנדס צעיר, לובה ניהל את זה. מפעם לפעם, שנבחרתי, הוא היה ראש ממשלה. יום בהיר אחד בא אליי עודד מסר שהיה מנכ״ל ערד תעשיות כימיות, והוא אמר לי: שמע בייגה, יש לחץ גדול של אנשים להקים את מפעל החומצה ליד אשדוד. למה? כי בטח לא יהיו מהנדסים שירצו לבוא לערד. הוא אמר לי: בייגה, אתה חייב ללכת לדבר עם אשכול. נסעתי לירושלים ואמרתי לו: שמע זה לא יכול להיות. אני חושב שהוא הלך ודיבר עם גבתי שהיה שר הפיתוח וזה ירד ולא התקיים״.

״ממשלת ברק קמה ב-99, גרתי כבר בתל אביב. אני מקבל טלפון שאהוד רוצה לראות אותי. נפגשנו בשדה תעופה. הוא אומר לי תשמע בייגה, דיבר איתי יעקב פרנקל הנגיד, הוא רוצה לפרוש. זה גם על דעתו וגם על דעתי, ראוי שהוא יהיה נגיד בנק ישראל. אני אומר לאהוד: ׳עזוב, אתה סע לגרמניה, אני אחשוב״. הוא חוזר, אני מקבל טלפון, אני בא אליו ללשכה. אמרתי לו אין שום בעיה, אבל יהיו שתי מסיבות עיתונאים. אתה תעשה אחת ואני אודיע שאני מתפטר. אמרתי לו זה לא ראוי שבנאדם שהיה שר האוצר מטעם הליכוד יהיה נגיד בנק ישראל. בעמקי ליבי, כאשר אני פירקתי את שפירא, ׳שטיחי כרמל׳, יעקב נאמן בא אליי ואמר לי שאני עושה שטויות. זה היה לי בראש״.

וגם: היעדר הגיבוי הפוליטי ללוי אשכול בימי מלחמת ששת הימים, יצחק רבין, אהוד ברק, הפריחה הכלכלית בראשית שנות ה-2000, רועי רוטברג, מחנה רבין מול מחנה פרס והיחסים עם שמעון פרס, ממשלת רבין ב-1992, המינוי שלו לשר האוצר ותפיסתו הכלכלית. הסכם אוסלו, רצח רבין וההפסד לנתניהו בבחירות 96.

לעקוב אחרי אמיר אורן: https://bit.ly/3iiiBpA

לעמוד פייסבוק של Allin הבית של הפודקסטים: https://bit.ly/3inT9PD  
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *