דובי ויסגלס חלק א׳: מבצע ׳חומת מגן׳ היווה פגיעה, אבל את השקט הביא התהליך המדיני #17

עו״ד דובי ויסגלס הוא מבכירי עורכי הדין בישראל. לשעבר מנהל לשכת ראש הממשלה אריאל שרון ז״ל. הוא חוזר לימי האינתיפאדה השנייה והתהליך המדיני שהחל שרון, הפייסנות שנחתה עליו כשהתיישב על כסא ראש הממשלה, ימי ׳סברה ושתילה׳ שבהם נפגשו לראשונה וההערכה הקורקטית שהפכה לעוינות לבנימין נתניהו.

״אריאל שרון קיבל לידיו את האינתיפאדה השנייה. שום דבר לא ניתן להשוואה לאותה תקופה נוראה, שבפרק זמן של 4 שנים מצאו את מותם כ-1200 ישראלים. עיקר נוראותה של אותה תקופה היא בעובדה שהאימפריה הישראלית, עם כל היכולות, גילתה שהיא חסרת אונים לחלוטין מול מטורף פלשתיני שקם בבוקר והופך את עצמו לפצצה. מבצע ׳חומת מגן׳ היווה פגיעה, אבל לא הוא כשלעצמו הביא את השקט. את השקט הביא קודם כל תהליך מדיני״.

״ב-1 באוקטובר 1982 הוקמה וועדת החקירה לאירועי ׳סברה ושתילה׳, צורפתי לצוות שהיה אמור להכין את שרון לעדותו. שרון לא בחן אותי ולא מיין אותי, הוא קיבל את הצוות כמו שהוא. אני מוכרח לספר סיפור קטן מהשעה הראשונה שאותו צוות ישב במחיצתו. עד אז הכרתי את שרון כמו כלל הציבור, אלה לא היו ימיו היפים. השקיעה בבוץ הלבנוני הייתה בעיצומה. הארץ כוסתה בשלטים ׳בגין רוצח׳, ׳שרון רוצח׳. עם כל ההיכרות הזו הגעתי, ירדנו ללשכתו, היינו קבוצה גדולה אני מעריך כ-20 איש.  בשלב מסויים נכנסה לחדר מחלקת התה של משהב״ט, קראו לה יונהל׳ה. ישב לידי אחד מיועציו הפוליטיים של שרון, הוא לקח כוס תה, ובלגימה הראשונה הדף את הכוס לכיוון אמצע השולחן ואמר לה: ׳יונהל׳ה, כבר אי אפשר להכין תה חם׳. המשכנו עוד כחצי שעה לדון ברצינות הנוראית של אירועי ׳סברה ושתילה׳. לפתע באחת שרון חוזר לנסיבות הפציעה הקשה שלו בקרב לטרון, הוא אחד ועוד אחד מאנשי מחלקתו. שרון פצוע קשה מאוד בביטנו, עד כדי כך שהוא עם חולצתו קושר ודוחק פנימה את המעי המבצבץ, הוא פוקד על המחלקה לסגת. לאף אחד אין מושג מה הוא רוצה, מה הקשר?, אבל זה דרך העולם כששר מדבר כולם שותקים. הוא מספר איך הם זוחלים, השמש קופחת והצמא, וחברו זוחל על צידו.בשארית הכוחות זחלנו לגומחה שהיה בה מי גשם שחורים מטינופת, כשטיפה התרוממתי, ראיתי אגן מלא במים שחורים מטינופת, אבל במרכזה צפה לה גוויתו המדממת של ליגיונר ירדני. אז הוא פנה לאותו אחד שישב לידי ובמבט לא משועשע ואמר לו: ׳רק מי ששתה מים מטונפים מדמו של ליגיונר ירדני יודע להעריך את התה של יונהל׳ה. למחרת אמרתי לרעייתי, אם האיש הזה הצעקן, אולי אפילו הברוטלי, בשעת לילה מאוד מאוחרת, בדיון שקבע את גורלו, במהומה הזאת, יודע להבחין עם העין האחת שהייתה לו, בתנועה מעליבה, כלפיי מחלקת תה, זה משהו אחר ממה שאנחנו חושבים״.

לעקוב אחרי אמיר אורן: https://bit.ly/3iiiBpA

לעמוד פייסבוק של Allin הבית של הפודקסטים: https://bit.ly/3inT9PD  
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *