יוסי לנגוצקי על איום המנהרות חלק א׳: מפא״ת עובדים כמו פקידים בהסתדרות, ושיסלחו לי הפקידים #22

יוסי לנגוצקי הוא גיאולוג, יזם בתחום קידוחי הגז בים התיכון (שדות ׳תמר׳ ו׳דלית׳). אלוף משנה במילואים. פיקד על היחידה הטכנלוגית של חיל המודיעין והיחידה למבצעים מיוחדים. בתקופתו של בוגי יעלון כרמטכ״ל, הוא מונה ״יועץ הרמטכ״ל לנושא המלחמה באיום המנהרות״. 

״אבי היה היהודי הראשון שהגיע לים המלח. הוא היה לבד. אמי הייתה שם באותן שנים בשנות העשרים. ביליתי הרבה בים-המלח אצל אבא שלי. ים המלח הייתה תופעה מאוד ייחודית. אבא שלי היה מנהל מחלקת הים. בתור ילד יצא לי לשוט, לטייל, לסדום ולנחלים שבצד המזרחי של האגם. היו 24 כלי שייט. היה גם מרחב גדול מאוד, כל מיני פעילויות, בריכות אידוי, הירדן, זה היה מאוד אקזוטי. מאוד לא דומה לכל מה שהיה בארץ״. 

״מאיר הר-ציון היה בחור מאוד מופנם, בחור שמאוד התעניין בחי ובצומח שמסביב. וודאי שהוא היה נווט בחסד עליון, זה היה ברור. בניווטים שהיינו הולכים היו לו צעדים שבקושי הלכתי בקצב שלו. הוא הערים עליי בזה שהוא במסגרת ההשתלמות הפרטית הזאת צבר אוכל ועוד כל מיני דברים ובחופשת פסח חצה את מדבר יהודה דרך השטח הירדני. לי הוא לא סיפר שהוא הולך לעשות את זה. הוא חצה גבול. חצה חצה״. 

״הייתי בקורס קציני חי״ר. קורס שנמשך 8 חודשים. כשהייתי בקורס, 101 הייתה בתקופה הזאת. הקימו את היחידה, השיטה הייתה ׳חבר מביא חבר׳. מאיר העביר לי הודעה שאני אבוא. אמרתי לו ׳שמע, אבל אני בקורס׳, עד שסיימתי כבר לא הייתה היחידה. כשסיימתי את הקורס באו ממנהל הסגל לשאול כל אחד לאן הוא רוצה. אמרו לי ׳מה אתה השתגעת?׳״. 

״בשלהי שנת 2004 נהרגו 15 חבר׳ה על ציר פילדלפי. הייתי אז גיאולוג. אני מקבל טלפונים מאנשים שונים מהתקופה החסויה שלי. כל אחד מהם אומר לי ׳יוסי, מה אתה אומר?׳. אני הקמתי את יחידת המבצעים המיוחדים של אמ״ן. במסגרת הגוף הזה עשיתי כל מיני דברים לא קונבנציונליים. באתי לבוגי. חברים אמרו לי ׳יוסי, אל תתבלבל, מביאים אותך בתור עציץ׳. אמרתי לו: ׳זאת בעיה מערכתית, לא טכנולוגית מדעית׳. כך זה התחיל. זה התנהל בצורה נוראה. מכיוון שמדובר פה בתת הקרקע וזה המקצוע שלי, באתי למכון הגיאו-פיזי, שזה גוף ממשלתי ללא מטרות רווח, והם הראו לי כל מיני דברים שהצבא נפנף אותם. אחד מהדברים הראשונים שהם פיתחו זאת מערכת שיכולה לגלות בולענים, זה היה אותו דבר כמו לגלות במנהרה. במפא״ת לא התייחסו לזה. מפא״ת דפקו את הניסוי, פשוט הכשילו אותו. לא יכול להיות שבא בחור חדש שמראה שמה שאנחנו עושים 15 שנה לא שווה כלום״. 

וגם: הפקודה של דן חלוץ והשיחה שלאחר הגילוח עם גדי אייזנקוט. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *